Tomten

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

Jag tycker den är så fin, TOMTEN, av Viktor Rydberg.
Så mycket som påminner om här.
Speciellt nu när det äntligen är lite kallt ute.
Och sen var det alltid nån som läste den i luciatåget eller ljuståget vi brukade gå i kyrkan.
Får mig att tänka på juletider.
Den tiden då förväntningarna var större än alla måsten som man som vuxen tilldelar sig själv.
Men jag måste säga att jag i år tagit det lugnt.
Och ändå hunnit med en hel del.
Det är ju flera dagar kvar, varför stressa:)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!